I denne artikkelen skal vi snakke om noen forskjellige bilsporter, og på hvordan de er forskjellige fra hverandre. For det første så skal vi se litt nærmere på den bilsporten som de fleste har hørt om.
Rally
Den bilsporten som vi antar at flest nordmenn har hørt om er rallykjøring, og dette kommer kanskje spesielt fra Petter og Henning Solberg. Disse gutta er kjente for å kjøre rallyløp, og de er ganske flinke faktisk. I denne sporten så kjører man på veier med biler, og ofte så kjører man i noe slags halv-terreng hvor det er grusveier og man for eksempel kjører gjennom skoger og naturen for å komme seg frem til neste punkt. Det som er skummelt med denne sporten er at det går veldig fort og det er store muligheter for at dersom man ikke klarer en sving så blir man fort ganske ødelagt.
Det er selvfølgelig viktig hva slags biler vi har og hva vi kan gjøre for å forbedre den. Dersom du selv er ute etter å modifisere bilen din så kan du besøke Work System for å finne interessante løsninger som passer dine behov! Som sagt er det viktig at vi behandler bilene som et verktøy som skal hjelpe oss å vinne.
Det som kanskje er mest spennende med denne sporten er disse såkalte fartsetappene. I disse løpene så er kartleseren like viktig som selve føreren, og det kartleseren gjør er å si ifra til sjåføren hvordan veien kommer til å bli fremover. Grunnen til at dette er så viktig er at det ofte er mye terreng i veien og føreren klarer ikke alltid å se hvordan veien utvikler seg. Samtidig så er det enorme hastigheter det er snakk om så det gjelds å gjøre alt vi kan for å forbedre reaksjonstiden til han som kjører bilen.
Når vi snakker om rally, rallycross, PO-løp og orientering så snakker vi oftest om veldig lignende.
Drag Racing
Noe som er noe for seg selv er det vi kaller for et drag race, hvor det ikke handler like mye om etapper og svingninger, men mest om ren akselerasjon. Her er poenget å komme seg så raskt fra punkt A til punkt B gjennom en strekning som oftest er veldig rett. I slike sporter så er det ekstra viktig at vi har en god girkasse fordi det gjelder å skifte gir til riktig tidspunkt. Disse er altså veldig forskjellige fra hverandre, men det de har til felles er selve konstruksjon av bilen. Dette er ekstremt viktig, og samarbeidet mellom mennesket og maskinen er i fokus her.
Derfor gjelder det å optimalisere maskinen som skal utføre oppdraget, men det er også veldig viktig å sørge for at føreren kan gjøre alt han eller hun kan gjøre for å styre maskinen så effektivt som mulig. Da gjelder det å bli fant til tyngdekraften når farten øker, og holde hodet kaldt og kalkulert for å reagere riktig.